23 de juny del 2011

L'olla barrejada de la Marta Viladrich

Marta Viladrich és una tortosina incorporada molt intensament als actius culturals de la ciutat.

L'IMACT va tindre l'encert de programar una manifestació expositiva, a la sala Antoni Garcia de l'antic escorxador de Tortosa, d'una part important del seu bagatge polisensitiu i vital. "El meu cap és com una olla a pressió, alimentada per milions de coses que veig, disfruto, pateixo, sento, miro, admiro o detesto. Tinc la necessitat de provar, experimentar, tastar materials, de mesclar, fusionar...Sóc incansable. Sóc eclèctica", diu la pròpia Marta en el catàleg d'aquesta exposició.

Com també és digna d'esment la complicitat de l'Escola d'Art de la Diputació i l'apropament expositiu i pedagògic a l'aula formativa de l'escola, per part de la pròpia creadora. Un altre actiu de la cultura de la nostra ciutat, en Leonardo Escoda, sempre disposat a la col·laboració en les manifestacions culturals a la ciutat, en fou un dels vehiculadors.

L'exposició arriba, sorprèn, té missatge, toca de prop realitats, algunes de crues, del nostre temps, tal vegada del temps de sempre -et dono el meu cor, però no em robis la vida- és una de les obres exposades, que reflecteix això que em motiva.

L'acte va permetre retrobar-me amb aquell ambient cultural i amb persones que vaig conèixer i que tant em van ensenyar quan vaig exercir la responsabilitat institucional de director dels Serveis Territorials de Cultura. Per cert, va ser notòria l'absència de l'actual director dels Serveis Territorials de Cultura a les Terres de l'Ebre. Segur que devia estar més que justificada. Com també crec que unes paraules del nou regidor de cultura de la ciutat, on tanta rellevància obté l'àmbit cultural, no haguessin sobrat, haguessin estat apropiades i encoratjadores. No els sembla?

L'acte em va servir per reflexionar sobre les possibilitats de la nostra ciutat, el col·lectiu de creadors i pensadors, historiadors, el patrimoni arqueològic i arquitectònic, l'històric i etnogràfic, les arts musicals, visuals i escèniques. Ens cal, sense cap dubte, un Pla d'acció cultural potent que, a més de servir com a escenari per a la creació i per a les manifestacions culturals, contribueixi a l'impuls definitiu del turisme cultural.

Hi ha ciutats que han consolidat les seves biennals d'art, els seus museus locals i territorials i recentment han estrenat el seu centre d'arts visuals.

Aixó està bé, molt bé. Ara, Tortosa, la capital del territori, amb tot el bagatge cultural al que abans ens hem referit, ha d'incorporar en les seves accions les referides a la recuperació del patrimoni, l'assoliment de les infraestructures culturals necessàries i la promoció d'aquelles activitats culturals que projectin l'excel·lent potencial cultural de la ciutat.

Antoni Sabaté i Ibarz
-Portaveu del Grup Municipal del PSC a l'Ajuntament de Tortosa-